A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége szerint az ausztrál példa félrevezető, ugyanis az egyforma, logók nélküli dobozban árusított dohánytermékek csak a feketepiac megerősödésének kedveznek. Szerintünk viszont az általuk idézett adatok félrevezetőek.
Ausztráliában három éve forgalmazzák ilyen módon a cigarettát, egyes tanulmányok (például a British Medical Journal cikke) alapján pedig a logók hiánya és az elrettentő fotók és feliratok valóban alkalmasak a dohányzás visszaszorítására.
„az Ausztrál Egészségügyi és Népjóléti Intézet adatai alapján a fiatalkorúak dohányzása a 12-17 éves korosztályban a 2010-2013 időszakban több, mint 30 %-kal emelkedett – 2,5 %-ról 3,4 %-ra nőtt”.
ez a trend a mindennapi dohányzás tekintetében statisztikailag elhanyagolható mértékű.
A vastag narancssárga vonal a mindennapos dohányzás mértékének változását, míg a szaggatott vonal azoknak az arányát mutatja, akik sosem gyújtotak rá. (Australian Institute for Healtth and Welfare)
„a feketepiac is 25 %-kal nőtt, már a teljes fogyasztás 14,3-%-át reprezentálja”.
a válaszadók kevesebb, mint 25%, egész pontosan 18,5%-a vallotta azt, hogy az utolsó három hónapban találkozott csempészcigarettával,
Az elmúlt huszonöt évre vetíthető trend, a folyamatos csökkenés mellett érthető, hogy a dohányipar képviselői újabb súlyos csapást látnak a dobozok egységesítésében, és ezáltal az utolsó nyilvános reklámfelületük elvesztésében. A szövetség szerint sem az állam, sem a kiskereskedők, sem a felnőtt korú fogyasztók nem járnak majd jól a szabályozással, ami csökkenti a piaci versenyt, és megnöveli a kiszolgálási időt (igaz, utóbbi megállapításukkal kapcsolatban nem közölnek semmilyen forrást). Ennél azonban feltehetőleg sokkal jobban zavarja őket az az üzleti szempont, hogy pusztán a márkával nehezebb lesz ezentúl eladni egy terméket.
Ha további menő cikkekre kíváncsi, kövesse a Villanyleót, az RTL blogját a Facebook-on!
A teljes tartalomért Klikk ide…