in

Senki sem jár jól az egységes cigarettacsomagolással?

A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége szerint az ausztrál példa félrevezető, ugyanis az egyforma,  logók nélküli dobozban árusított dohánytermékek csak a feketepiac megerősödésének kedveznek. Szerintünk viszont az általuk idézett adatok félrevezetőek.

A tervek szerint jövő májustól egységes, márkajelzés nélküli csomagolásban lehet csak hozzájutni dohánytermékekhez, júniusban ugyanis kilenc másik országgal együtt Magyarország is vállalta a márkasemleges árusítás bevezetését.
 

Ausztráliában három éve forgalmazzák ilyen módon a cigarettát, egyes tanulmányok (például a British Medical Journal cikke) alapján pedig a logók hiánya és az elrettentő fotók és feliratok valóban alkalmasak a dohányzás visszaszorítására.

 
A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége közleményben foglalta össze, miért nem szerencsés szerintük a tervezett szabályozás. Állításuk szerint
 
„az Ausztrál Egészségügyi és Népjóléti Intézet adatai alapján a fiatalkorúak dohányzása a 12-17 éves korosztályban a 2010-2013 időszakban több, mint 30 %-kal emelkedett – 2,5 %-ról 3,4 %-ra nőtt”.
 
Egyrészt érthetetlen, hogyan lett a 0,9%-os növekedésből 30%. Másrészt az Ausztrál Egészségügyi és Népjóléti Intézet adatai nem ennyire egyértelműek. Bár valóban kimutatható egy enyhe növekedés a korosztály dohányfogyasztását illetően (ugyanez igaz a 70 éven felüliekre is), ugyanakkor a jelentés úgy fogalmaz, hogy
 

ez a trend a mindennapi dohányzás tekintetében statisztikailag elhanyagolható mértékű.

A vastag narancssárga vonal a mindennapos dohányzás mértékének változását, míg a szaggatott vonal azoknak az arányát mutatja, akik sosem gyújtotak rá. (Australian Institute for Healtth and Welfare)
 

 
Az igazság az, hogy Ausztráliában a dohányzás 1991 óta folyamatos visszaesésben van, a fiatalabb generációk egyre kevésbé gyújtanak rá rendszeresen. Erre a trendre csatlakozott rá a három évvel ezelőtti szabályozás, ugyanakkor a felmérésből kiderül, hogy 2010 és 2013 között valójában csökkent azoknak a száma, akik a cigarettásdobozokon található figyelmeztetések miatt szeretnének leszokni, tehát ez még igazolhatná is a szövetség arra vonatkozó állításait, hogy önmagában a dobozok egységesítése még nem eredményezne jelentős változást. Fontos azonban látni, hogy ezek a 2010 és 2013 közötti időszakra vonatkoznak, azóta pedig nem készült újabb átfogó jelentés az ausztrál kormány részéről.
 
A szövetség másik fontos állítása, hogy Ausztráliában a bevezetés óta
 
„a feketepiac is 25 %-kal nőtt, már a teljes fogyasztás 14,3-%-át reprezentálja”.
Az igazság ezzel szemben az, hogy az Ausztrál Egészségügyi és Népjóléti Intézet adatai szerint
 

a válaszadók kevesebb, mint 25%, egész pontosan 18,5%-a vallotta azt, hogy az utolsó három hónapban találkozott csempészcigarettával,

ennek pedig mindössze a fele (nagyjából minden tizedik ember) vásárolt belőle, és csak minden huszadik vett 15 doboznál többet.
 

Az elmúlt huszonöt évre vetíthető trend, a folyamatos csökkenés mellett érthető, hogy a dohányipar képviselői újabb súlyos csapást látnak a dobozok egységesítésében, és ezáltal az utolsó nyilvános reklámfelületük elvesztésében. A szövetség szerint sem az állam, sem a kiskereskedők, sem a felnőtt korú fogyasztók nem járnak majd jól a szabályozással, ami csökkenti a piaci versenyt, és megnöveli a kiszolgálási időt (igaz, utóbbi megállapításukkal kapcsolatban nem közölnek semmilyen forrást). Ennél azonban feltehetőleg sokkal jobban zavarja őket az az üzleti szempont, hogy pusztán a márkával nehezebb lesz ezentúl eladni egy terméket.
 

Ha további menő cikkekre kíváncsi, kövesse a Villanyleót, az RTL blogját a Facebook-on!

 

A teljes tartalomért Klikk ide…

Alig foglalkoztak a kisfiúval, csak egy-két szót ismer

Szinetár Dóra elárult pár titkot az esküvőjéről