in

A nő, aki minden szerepet túl tudott játszani – Emlékezés Psota Irénre

Psota Irén 1929-ben született Budapesten, szerény körülmények között, és innen jutott el odáig, hogy a Nemzet Színészeként, kétszeres Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas művészként tisztelte az ország.

A Madách Színház, a Népszínház és a Nemzeti Színház színpadán évtizedeken át játszott együtt olyan legendákkal, mint Tolnay Klári, Márkus László vagy Gábor Miklós, miközben szerepei a tragédiától a vígjátékig, a musicaltől a groteszkig a teljes színházi skálát lefedték.​

Nemcsak színpadon, hanem filmen és a képernyőn is otthon volt: a Ház a sziklák alatt, a Légy jó mindhalálig vagy az Egy erkölcsös éjszaka szerepei révén generációk ismerték meg arcát, hangját és különleges játékát. Egyedi orgánuma és karakteres humora a rajzfilmekben és szinkronokban is felejthetetlen – sokan gyerekként még csak „a hangját” ismerték, később értették meg, milyen hatalmas színészi életmű áll mögötte.​

Pályája végén, díjai és rangjai ellenére is megmaradt érzékeny, kísérletező alkotónak, aki saját sebeit és fájdalmait is beemelte a szerepeibe.

Halála után emlékét díj, emléktábla és róla elnevezett utca, emlékpark őrzi Budapesten, de a legfontosabb mégis az, hogy ma is hivatkozási pont minden olyan színésznő számára, aki nem fél egyszerre erősnek és esendőnek lenni a színpadon.

Ez a cikk A nő, aki minden szerepet túl tudott játszani – Emlékezés Psota Irénre először a Retromuzsika.hu. oldalunkon jelent meg.

Császár Attila – közmédia-riporter, aki 2025-ben politikai balhék középpontjába került

„Piros szívvédő elixír” – Mannavita 100% Gránátalma gyümölcslé, ha a keringésedet és az immunrendszeredet egyszerre támogatnád